Teaching material/aid: model on lung segmentation for the subject human anatomy
Keywords:
Education, medical, health education, AnatomyAbstract
The preparation of a didactic material by the students can favor the teaching-learning process in subjects that require a high practical value, allowing the basic nuclei of the subject to be delivered and guaranteeing the practical skills of the students and teaching-methodological in teachers.
Aim: a didactic material model on lung segmentation for the subject human anatomy.
Method: a development study was carried out in the Medicine career of the Faculty of Medical Sciences Dr. Zoilo Enrique Marinello Vidaurreta of the Las Tunas University of Medical Sciences, in the period from October 2019 to January 2020. The sample was made up of 90 students and 15 specialists selected at random probabilistic manner, to whom a survey was applied to evaluate the teaching environment. Analysis-synthesis, induction-deduction and synthetic-structural methods were used.
Results: a didactic model about lung segmentation was made, around 84.44% and 73.33% of the students and specialists respectively considered it adequate considering: quality, correspondence and feasibility.
Conclusions: a teaching material/aid was created to support teaching with a high practical value through which the objectives of the subject are given.
Downloads
References
1. Machado Díaz B, Guevara Couto MC, Torres Manresa O, Limas Pérez Y. Manual para el estudio sobre las normas del cráneo: su pertinencia docente en Anatomía Humana. EDUMECENTRO [Internet]. 2019 Mar [citado 2020 Jun 29] ; 11( 1 ): 257-263. Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1284
2. Gómez Estacio L, Carbó Ayala JE, Espino Morales L. Galería de imágenes morfológicas para el estudio del sistema respiratorio en Estomatología. EDUMECENTRO [Internet]. 2017 [citado: citado 2020 Jun 29];9(3):188-205 Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/983
3. Bahr Ulloa S, Rodríguez García S, Agüero Gómez F, Marrero Travieso L, de Armas Gago Y. Dificultad en evaluaciones frecuentes y finales en contenidos de Anatomía de Ontogenia Humana y SOMA. RevEduMédSup [Internet]. 2018 Dic [citado 2020 Jun 29] ; 32( 4 ): 25-37. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1537
4. Cárdenas Valenzuela JL, Dinator Esterio M, Madariaga Lagunas J. Descripción de las Láminas Anatómicas de la Universidad de Chile, un Monumento Nacional. Int. J. Morphol. [Internet]. 2017Jun [citado 2020 Jun 29] ; 35( 2 ): 711-718. Disponible en: http://dx.doi.org/10.4067/S0717-95022017000200052
5. Peraza Zamora C, Gil López Y, Pardo García Y, Soler Cruz LO. Caracterización de los medios de enseñanza en el proceso de enseñanza- aprendizaje en la Educación Física. PODIUM [Internet]. 2017 [citado 2020 Jun 29];12(1):4-11 Disponible en: http://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/681
6. González La Nuez O, Suárez Surí G. Los medios de enseñanza en la didáctica especial de la disciplina Anatomía Humana. RevMéd Electrón [Internet]. 2018 Jul-Ago [citado 2020 Jun 29];40(4). Disponible en: http://www.revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/2725/3965
7. Linares Cánovas LP, Linares Cánovas LB, Morales Lemus R, Alfonso González Y. Las tecnologías de la información y las comunicaciones en el proceso enseñanza-aprendizaje, un reto actual. Revista Universidad Médica Pinareña [Internet]. [citado 2020 Jun 29]; 12(2): 149-162 disponible en: http://revgaleno.sld.cu/index.php/ump/article/view/197
8. Herrera Cabrera IJ, Martínez Motas IF, Valdés Hernández MJ, Díaz Suárez LA, Villasusa Páez IM, Álvarez González MM. Recurso didáctico para la enseñanza de la asignatura Microbiología y Parasitología Médicas. Rev Panorama. Cuba y Salud [Internet]. 2020 [citado 2020 Jun 29];15(1):18-21. Disponible en: http://www.revpanorama.sld.cu/index.php/panorama/article/view/1129
9. Quintana Verdecia E, García González MC, León Ramentol CC, Pérez Robles R, Galdós Sánchez MC, Quesada Leyva L. Material didáctico para la enseñanza aprendizaje del sistema hemolinfopoyético en la carrera Bioanálisis Clínico. EDUMECENTRO [Internet]. 2019 Dic [citado 2020 Jun 29] ; 11( 4 ): 122-135. Disponible en: http://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1347
10. Pérez Bravet K, Fuentes Herrera L, Ceballos Álvarez A, Fernández Aspiolea E, Rodríguez Hernández RO. Material de apoyo para la docencia “Cuidados postoperatorios cardiovasculares en adultos y niños”. EDUMECENTRO [Internet]. 2019 Sep [citado 2020 Jun 29] ; 11( 3 ): 116-130. Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1213
11. Santos Prieto D, Martín Feal L, Hurtado Santos L, Jiménez Yong Y. Guía como medio de enseñanza para valorar el crecimiento general y craneofacial del paciente estomatológico. EDUMECENTRO [Internet]. 2020 Mar [citado 2020 Jun 29] ; 12( 1 ): 82-96. Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1332
12. de la Mella Quintero SF, Pérez De la Hoz AB, Valladares Clavijo DC, Rojas Guzmán AE. Sitio web sobre la asignatura Prevención en Estomatología: alternativa didáctica novedosa y pertinente. EDUMECENTRO [Internet]. 2020 Jun [citado 29 Jun 2020] ; 12( 2 ): 217-222. Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1484
13. Miló Valdés CA, Pando Hernández EY, Díaz Alfonso H, Bravo Malagón Y. Material de apoyo a la docencia sobre valores de referencia de los exámenes de laboratorio clínico. Univ Méd Pinareña [Internet]. 2020 [citado 29 Jun 2020]; 16(2):[aprox. 7 p.]. Disponible en: http://www.revgaleno.sld.cu/index.php/ump/article/view/418
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who have publications with this journal agree to the following terms: authors retain their copyright and grant the journal the right of first publication of their work, which is simultaneously subject to the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that allows third parties to share the work as long as the author and first publication in this journal are indicated, for non-commercial use. Authors may adopt other non-exclusive license agreements for distribution of the published version of the work (e.g., depositing it in an institutional telematic archive or publishing it in a monographic volume) as long as the initial publication in this journal is indicated. Authors are allowed and encouraged to disseminate their work via the Internet (e.g., in institutional telematic archives, in their web page or in Pre-print servers) before and during the submission process, which can lead to interesting exchanges and increase citations of the published work. (See The Open Access Effect).