Some metrics of the papers presented at the XXXII Student Scientific Conference of the University of Medical Sciences of Las Tunas

Authors

Keywords:

Authorship, Science, Students, Research, Worked.

Abstract

Introduction: the student scientific activity is a dynamic process that includes all the activities that are carried out during a course, among which are: the Student Scientific Day, so it is of interest its analysis in order to find barriers and strengths.

Objective: to characterize some metrics of the works presented in the XXXII Student Scientific Conference of the University of Medical Sciences of Las Tunas.

Methods: a descriptive and transversal bibliometric study was carried out in January 2022 with the papers presented at the XXXII Student Scientific Conference of the University of Medical Sciences of Las Tunas. The universe consisted of 99 papers. Variables such as type of work, assistantship and those related to bibliographic references were evaluated. Descriptive statistics were used.

Results: the Faculty of Medical Sciences "Dr. Zoilo E. Marinello Vidaurreta" was the institution with the highest number of papers in the event (76). A total of 238 participants were reported, with a predominance of multiple authorship in the papers, 69.75% were composed of 3 authors. The participation of internal medicine assistant students predominated (19). A total of 1945 bibliographic references were used, with an average of 19.65 references per paper. The PI was between 0.3 (case presentations) and 0.36 (originals).

Conclusions: the XXXI Jornada Científica Estudiantil was characterized by the predominance of multiple authorship, female authors, outstanding participation of internal medicine assistant students, use of bibliographic references in Spanish in the reports, as well as a low Price index.

Downloads

References

1. Franco Alvarado O, Arenas Falcón B. Jornada Científica Estudiantil: una vía para incentivar la publicación científica. Panorama. Cuba y Salud [Internet]. 2015 [citado 01 Ene 2022];10(1):1. Disponible en: http://www.revpanorama.sld.cu/index.php/panorama/article/download/410/pdf

2. Corrales Reyes IE, Rodríguez García MJ, Reyes Pérez JJ, García Raga MG. Limitantes de la producción científica estudiantil. Educ Méd [Internet]. 2017 [citado 01 Ene 2022];18(3):199-202. Disponible en: https://www.elsevier.es/index.php?p=revista&pRevista=pdf-simple&pii=S1575181316301553&r=71

3. Corrales Reyes IE, Fornaris Cedeno Y, Reyes Pérez JJ. Análisis bibliométrico de la revista Investigación en Educación Médica. Período 2012-2016. Inv Ed Med. [Internet]. 2018 [citado 01 Ene 2022]; 7(25):8-26. Disponible en: http://www.riem.facmed.unam.mx/index.php/riem/article/download/188/179/

4. Morales Fernandez T, Martínez Ramos AT, Rivas Corria B, Diago Gómez A, Clavero Fleites L, Martínez Bernal S, et al . “Acta Médica del Centro”: análisis bibliométrico de la literatura científica publicada en el período comprendido entre 2007 y 2019. Acta méd. centro [Internet]. 2021 [citado 01 Ene 2022]; 15( 2 ):163-175. Disponible en: http://www.revactamedicacentro.sld.cu/index.php/amc/article/download/1417/1438

5. Peralta González MJ, Frías Guzmán M. Acercamiento bibliométrico a la investigación científica en las Jornadas Científico-Bibliotecológicas Villaclareñas. Bibliotecas. Anales de investigación [Internet]. 2011 [citado 01 Ene 2022];7(7):71-8. Disponible en: http://revistas.bnjm.cu/index.php/BAI/article/download/312/327

6. Arias FG. Obsolescencia de las referencias citadas: un mito académico persistente en la investigación universitaria venezolana. e-Ciencias de la Información [Internet]. 2017 [citado 01 Ene 2022]; 7(1):78-90. Disponible en: https://www.scielo.sa.cr/pdf/eci/v7n1/1659-4142-eci-7-01-00078.pdf

7. Cuba. Ministerio de Salud Pública. Anuario Estadístico de Salud, 2020 [Internet]. La Habana: Dirección Nacional de Registros Médicos y Estadísticas de Salud; 2021 [citado 01/01/2022]. Disponible en: https://files.sld.cu/bvscuba/files/2021/08/Anuario-Estadistico-Espa%c3%b1ol-2020-Definitivo.pdf

8. Mesa Pérez Y, Gort Hernández M, Valverde Quiroz D, Díaz Hernández M, Cabrera Dupeirón L. Los estudiantes protagonistas claves en el proceso de acreditación. Filial Municipal Ciencias Médicas Los Palacios [Internet]. Memorias Convención Internacional de Salud Pública. Cuba Salud 2012; 3- 7 Dic 2012. 2012. La Habana: Palacio de las Convenciones; 2012 [citado 01 Ene 2022]. Disponible en: http://www.convencionsalud2012.sld.cu/index.php/convencionsalud/2012/paper/download/1309/6

9. Torrecilla Venegas R, Luna López AE, Cruz Hernández SM, Zúñiga García AE, Martín Pérez M, Benítez Rojas LC. Caracterización de las ponencias premiadas del I Evento Científico Estudiantil Nacional de Ginecología y Obstetricia GINECOSS 2019. Scalpelo [Internet]. 2020[citado 01 Ene 2022];1(2):33-43. Disponible en: http://www.rescalpelo.sld.cu/index.php/scalpelo/article/download/69/pdf

10. Jimenez Franco LE, Díaz de la Rosa C, García Pérez N. Factores que influyen en la producción científica estudiantil en las ciencias quirúrgicas. 16 de Abril [Internet]. 2022 [citado 2 Abr 2022]; 61 (283):e1555. Disponible en: http://www.rev16deabril.sld.cu/index.php/16_04/article/download/1555/761

11. Benítez Rojas LC, Vázquez González LA, Polaznco Velázquez DA, Rojas Pérez SC, Benítez-Rojas AR. Participación de los estudiantes de la Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas en eventos científicos estudiantiles nacionales. 16 de Abril [Internet]. 2022 [citado 01 Ene 2022]; 61(283):e1184. Disponible en: http://www.rev16deabril.sld.cu/index.php/16_04/article/download/1184/766

12. Abreu La Rosa I. Revisiones bibliográficas: ¿importantes o no?. 16 de Abril [Internet]. 2018 [citado 01 Ene 2022]; 57(269):147-148. Disponible en: http://www.rev16deabril.sld.cu/index.php/16_04/article/download/682/292

13. Barcia EL, Roa J. "Análisis de la producción científica sobre enseñanza universitaria virtual y semipresencial en revistas españolas de alto impacto." Revista Complutense de Educación [Internet] 2021 [citado 01 Ene 2022]; 32(4): 517-616. Disponible en: https://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/70887

14. Ioannidis JPA. Cómo hacer más fiable la investigación que se publica. Rev. cub. inf. cienc. salud [Internet]. 2015 [citado 7 Nov 2021]; 26(2):187-200. Disponible en: http://acimed.sld.cu/index.php/acimed/article/download/791/491

15. Benítez Rojas LC, Nieves Cuadrado JC, Rodríguez González N, Benítez Rojas AR, Rojas Pérez SC. Producción científica estudiantil a través del II Evento Científico Estudiantil Nacional de Oncohematología ONCOFORUM 2019. EsTuSalud [Internet]. 2019 [citado 01 Ene 2022]; 1:[aprox. 6p.]. Disponible en: http://revestusalud.sld.cu/index.php/estusalud/article/download/12/12

16. Vitón Castillo AA, Casabella Martínez S, Germán Flores L, García Villacampa G, Bravo Malagón Y. Análisis bibliométrico de la Revista Universidad Médica Pinareña, 2014-2017. Revista Universidad Médica Pinareña [Internet]. 2018 [citado 01 Ene 2022]; 14(3):238-247. Disponible en: http://www.revgaleno.sld.cu/index.php/ump/article/download/293/pdf_1

17. Landrove Escalona EA, Hernández González EA, Palomino Cabrera A, Ávila Díaz D, Mitjans Hernández D. Métricas de los trabajos presentados en el evento científico estudiantil OncoFórum 2021. Rev. electron. Zoilo [Internet]. 2021[citado 01 Ene 2022]; 46(6):e2952. Disponible en: http://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/download/2952/pdf

18. Flores Fernández C, Aguilera Eguía R, Saldivia Saldivia AM, Gutiérrez Parra V, Pérez Galdavini VM, Torres Morera LM. Análisis bibliométrico de la Revista de la Sociedad Española del Dolor: 2007-2016. Rev Soc Esp Dolor [Internet]. 2018 [citado 01 Ene 2022]; 25(3):170-177. Disponible en: https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1134-80462018000300170

Published

2022-06-30

How to Cite

1.
Landrove Escalona EA, Fajardo Quesada AJ, Hernández González EA, Mitjans Hernández D, Avila Díaz D. Some metrics of the papers presented at the XXXII Student Scientific Conference of the University of Medical Sciences of Las Tunas. Revdosdic [Internet]. 2022 Jun. 30 [cited 2025 Mar. 14];5(2):e356. Available from: https://revdosdic.sld.cu/index.php/revdosdic/article/view/356

Issue

Section

Original Articles