Hemovías, interactive mobile application

Authors

Keywords:

Educational software, Interactive teaching, Human anatomy, Systemic circulation.

Abstract

Introduction: the anatomy of the systemic circulation involves the functioning of the heart chambers and blood vessels, aimed at transporting oxygenated blood to peripheral tissues. Objective: to design an educational mobile application that facilitates the understanding and teaching-learning process of the anatomy of blood pathways for medical students through the implementation of interactive technologies. Method: an innovation-type research study was conducted. The JavaScript programming language was used for Android. The study was divided into two phases: product development and validation. A group of 25 experts in medical education, technology, and human anatomy was selected. The following variables were used for validation: quality of educational content, interactivity of functionalities, accessibility, effectiveness in visual representation of anatomical concepts, clarity of navigation, consistency of technical performance, and graphical interface. A scoring system based on a 10-point scale was implemented, followed by a basic descriptive analysis of the collected data. Results: an educational software was developed that allows user interaction regarding the systemic circulation, utilizing graphics and interactive animations to explore the trajectory of blood through the circulatory system. The experts evaluated the software and concluded that it possesses suitable functionalities for application in medical teaching. Conclusions: Hemovías is a software capable of interacting with users through descriptive videos of the anatomy of the systemic circulation, providing a dynamic educational experience.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Baque-Reyes GR, Portilla Faican GI. El aprendizaje significativo como estrategia didáctica para la enseñanza–aprendizaje. Polo del Conocimiento [Internet]. 2021 [citado el 3 de febrero de 2023]; 6(5):75–86. Disponible en: http://repositoriobibliotecas.uv.cl/handle/uvscl/2030

2. Casasola-Rivera W. El papel de la didáctica en los procesos de enseñanza y aprendizaje universitarios. Rev Comun [Internet]. 2020 [citado el 3 de febrero de 2023]; 29(1–2020):38–51. Disponible en: https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-38202020000100038

3. Guzzetti de Marecos PC. Plataforma virtual: una herramienta didáctica para el Proceso de Enseñanza Aprendizaje. Ciencia Latina [Internet]. 11 de diciembre de 2020 [citado el 3 de febrero de 2023]; 4(2):860-77. Disponible en: https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/122

4. Hernández Jaime J, Jiménez Galán YI, Rodríguez Flores E. Más allá de los procesos de enseñanza-aprendizaje tradicionales: construcción de un recurso didáctico digital. RIDE. Rev. Iberoam. Investig. Desarro. Educ [revista en la Internet]. 2020 Jun [citado el 3 de febrero de 2023]; 10(20): e020. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-4672020000100120&lng=es https://doi.org/10.23913/ride.v10i20.622.

5. Vista de software educativo y su importancia en el proceso enseñanza-aprendizaje [Internet]. Edu.ec. [citado el 12 de noviembre de 2023]. Disponible en: https://revistas.unesum.edu.ec/index.php/unesumciencias/article/view/211/169

6. Tárano Cartaya G, Fernández Romero T, Alba Zayas LE. Software educativo de Metabolismo-Nutrición para el proceso docente del primer año de medicina en la facultad “Victoria de Girón”. RCIM [Internet]. 2022 Dic [citado el 12 de noviembre de 2023]; 14(2): e546. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18592022000200013&lng=es

7. Romero RAM, Carhuancho Mendoza IM. POLÍTICA Y GESTIÓN EDUCATIVA EN PERÚ [Internet]. Unirioja.es. [citado el 12 de noviembre de 2023]. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/descarga/libro/897080.pdf#page=73

8. Jesús F, Cubela M, Ramos García A, Javier J, Torres C. la anatomía humana en el arte y la historia Unirioja.es. [Internet] 2022 [citado el 12 de noviembre de 2023]. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8474998.pdf

9. Padilla Meza J, Godoy Guzmán C. La importancia de la anatomía y su enseñanza entorno al razonamiento clínico en la carrera de medicina: una revisión bibliográfica. Rev ANACEM (Impresa) [Internet]. 2021 [citado el 15 de noviembre de 2023]; 80–5. Disponible en: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-1253917

10. Lucero Mueses JE, Álzate Mejía OA. Mobile Applications for the Study of Human Anatomy. Int. J. Morphol. [Internet]. 2020 Oct [citado el 15 de noviembre de 2023]; 38(5): 1365-1370. Disponible en: http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-95022020000501365&lng=es http://dx.doi.org/10.4067/S0717-95022020000501365

11. Cajas Bravo TV, Silva Infantes M, Dávila Morán RC. Percepción docente sobre el uso de la tecnología en la educación superior. Conrado [Internet]. 2023 [citado el 2 de enero de 2024]; 19(90):326–35. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1990-86442023000100326&script=sci_arttext

12. Frank, H. G. Software educativo para el aprendizaje de la Oncología Pediátrica en la carrera de Medicina. In VI Muestra Internacional del Audiovisual en ciencias de la salud. Octubre, 2021. Sld.cu. [citado el 7 de enero de 2024]. Disponible en: http://videosalud2020.sld.cu/index.php/videosalud/2020/paper/view/8/6

13. Bernales Guzman Y. Tecnologías de información y comunicación en la educación superior. Revista horizontes [Internet]. 6 de abril de 2023 [citado 3 de enero de 2024]; 7(29):1564-79. Disponible en: https://revistahorizontes.org/index.php/revistahorizontes/article/view/1038

14. Alzate Mejía OA, Ruiz-Ortega FJ, Londoño Arias S, Trujillo L. Modelos explicativos en anatomía. Tecné Episteme Didaxis TED [Internet]. 2020 [citado el 6 de enero de 2024] ;(49):219–38. Disponible en: http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S0121-38142021000100219&script=sci_arttext

15. Salas, R. E. M. El video como recurso didáctico digital que fortalece el aprendizaje virtual. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa. 2021. (77), 186-202. [citado el 2 de enero de 2024]. Disponible en: https://www.researchgate.net/profile/Rubi-Morales-Salas/publication/355028896_El_video_como_recurso_didactico_digital_que_fortalece_el_aprendizaje_virtual/links/61a7cc0929948f41dbb9808d/El-video-como-recurso-didactico-digital-que-fortalece-el-aprendizaje-virtual.pdf

16. Serrano C. Vascularización e inervación del brazo y hombro. 2023 [citado el 6 de enero de 2024]. Disponible en: https://www.kenhub.com/es/library/anatomia-es/principales-arterias-venas-y-nervios-del-cuerpo

17. Anderson do Nascimento S. Anatomolde: una aplicación (app) para la enseñanza de anatomía y fisiología en la escuela secundaria. 2020. Disertación (Maestría en Enseñanza de la Biología) - Universidad Federal de Pernambuco, Vitória de Santo Antão, 2020. [citado el 25 de enero de 2024]. Disponible en: https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/44274

Published

2024-06-30

How to Cite

1.
Agüero Barrero M, Fernández Leyva R, Agüero Barrero NL. Hemovías, interactive mobile application. Revdosdic [Internet]. 2024 Jun. 30 [cited 2025 Mar. 31];7(2):e534. Available from: https://revdosdic.sld.cu/index.php/revdosdic/article/view/534

Issue

Section

Original Articles