Coaching: A tool to promote success in the subject Research Methodology and Statistics
Keywords:
Mentoring, Teaching, Students, Methodology, Self-Examination, Schools, DentalAbstract
Coaching is a personal development tool based on accompaniment. Within the teaching-learning process, its objectives combine the educational scenario.
Aim: to evaluate coaching as a tool to promote learning in the subject of Research Methodology and Statistics
Method: an intervention study was carried out at the Faculty of Medical Sciences in Manzanillo. Coaching was applied as a tool to directly influence the teaching performance of the first-year student of the Stomatology career with low academic performance in the subject Research Methodology and Statistics. The study period covered the academic year 2019-2020.
Results: the 97% of students with low academic performance in the subject Research Methodology and Statistics, managed to improve their academic performance with grades between 4 and 5 points; while 3% did so from low to regular.
Conclusions: Coaching is a training process with favourable results. Most of the students with low academic performance in the subject Research Methodology and Statistics managed to improve their academic performance in the final exam after the application of the coaching tool.
Downloads
References
1. Froufe Torres M. Psicología del aprendizaje: principios y aplicaciones conductuales. México: Ediciones Paraninfo; 2011.
2. Mora Teruel F. Cómo funciona el cerebro [Internet]. Madrid: Alianza Editorial; 2014 [citado 31 Oct 2020]. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/autor?codigo=40911
3. De Corte E. Aprendizaje constructivo, autorregulado, situado y colaborativo: un acercamiento a la adquisición de la competencia adaptativa (matemática). Pág. Educ [Internet]. 2015 [citado 31 Oct 2020]; 8(2):177-200. Disponible en: https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/690/678
4. Pérez-Guerra Y, Reyes-Fonseca AL, Matos-Vítores HC, Guardia-Casate A de la. Coaching. Importancia del docente-coach. MULTIMED [Internet]. 2019 [citado 31 Oct 2020]; 23(2):363-85. Disponible en: http://www.revmultimed.sld.cu/index.php/mtm/article/view/1176/1502
5. Campaña Liñán R. De la EF al coaching educativo en la etapa de secundaria: motivación de los adolescentes y valoración de las percepciones individuales para la mejora de las competencias personales en base a la agradabilidad y la percepción subjetiva del paso del tiempo [Internet]. Catalunya: Universidad de Lleida; 2017 [citado 31 Oct 2020]. Disponible en: https://www.tdx.cat/handle/10803/664201
6. Mendoza Mansilla JG. Programa de coaching pedagógico para el desempeño de los docentes tutores en un Instituto Superior Tecnológico del distrito de Ate [Internet]. Lima-Perú: Universidad San Ignacio de Loyola. Escuela de Posgrado; 2018 [citado 31 Oct 2020]. Disponible en: http://repositorio.usil.edu.pe/bitstream/USIL/3554/1/2018-Mendoza-Mansilla.pdf
7. Arteaga Rodríguez LE, Linares Guevara G. Influencia del programa de coaching LINARTE sobre el Desempeño docente en los educadores de una institución Educativa Privada. [Internet]. Lima: Universidad Marcelino Champagnat. Escuela de Postgrado; 2017 [citado 31 Oct 2020. Disponible en: http://repositorio.umch.edu.pe/bitstream/UMCH/114/1/36.%20Tesis%20%28%20Linares%20Guevara%20y%20Arteaga%20Rodr%c3%afguez%29.pdf
8. Rueda Sabogal LX. El coaching, una estrategia pedagógica para impactar la práctica en el aula [Internet]. Bogotá: Universidad Militar Nueva Granada. Facultad de Educación y Humanidades; 2017 [citado 31 Oct 2020]. Disponible en: https://repository.unimilitar.edu.co/bitstream/handle/10654/16115/LiberXimenaRuedaSabogal2017.pdf?sequence=2&isAllowed=y
9. Quicaña Valencia MGS. Influencia del coaching sobre desempeño docente en los maestros de la Institución Educativa Agropecuaria Mixta Faustino B. Franco, 2018 [Internet]. Arequipa: Universidad Nacional de San Agustín de Arequipa. Escuela de Posgrado. Facultad de Ciencias de la Educación; 2018 [citado 31 Oct 2020]. Disponible en: http://repositorio.unsa.edu.pe/bitstream/handle/UNSA/7817/EDMquvamgs.pdf?sequence=3&isAllowed=y
10. Soro Sancho MI. Propuestas y análisis de buenas prácticas de coaching educativo y emprendimiento en el aula [Internet]. En: Soler Nages JL, Díaz Chica O, Escolano-Pérez E, coords. Inteligencia Emocional y Bienestar III. Reflexiones, experiencias profesionales e investigaciones. 2a ed Zaragoza: Ediciones Universidad San Jorge Campus Universitario Villanueva de Gállego; 2018 [citado 31 Oct 2020]. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6530514
11. Wolk, L. Coaching: el arte de soplar brasas [Internet]. 2a ed. Buenos Aires: Gran Aldea Editores - GAE; 2007 [citado 31 Oct 2020]. Disponible en: http://escuelainternacionaldecoaching.com/downloads/MATERIAL/Coaching%20-%20El%20Arte%20de%20Soplar%20Brasas.pdf
12. Fernández-Fajardo Y, González-Chávez N, Pompa-González V, Garcés-López V, Figueredo-Fajardo E. Motivación profesional en estudiantes de enfermería, 2016. MULTIMED [Internet]. 2018 [citado 31 Oct 2020]; 22(1):130-142. Disponible en: http://www.revmultimed.sld.cu/index.php/mtm/article/view/784/1114
13. Capote León GE, Rizo Rabelo N, Bravo López G. La autorregulación del aprendizaje en estudiantes de la carrera Ingeniería Industrial. Universidad y Sociedad [Internet]. 2017 [citado 31 Oct 2020]; 9(2):44-52. Disponible en: https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/545/606
14. Bayón F, Cubeiro JC, Romo M, Sainz JA. Coaching realmente. Madrid: Pearson Prentice Hall; 2006.
15. Ruiz Fernández MI, Boada-Grau J, Merino Tejedor E, Ficapal-Cusí P. Una experiencia de coaching en estudiantes universitarios. International Journal of Developmental and Educational Psychology INFAD [Internet]. 2013 [citado 31 Oct 2020]; 4(1):515-18 . Disponible en: http://www.infad.eu/RevistaINFAD/OJS/index.php/IJODAEP/article/view/638/577
16. Sánchez-Mirón B, Boronat-Mudina J. Coaching Educativo: Modelo para el desarrollo de competencias intra e interpersonales. Educación XXI [Internet]. 2013 [citado 31 Oct 2020]; 17(1): 221-242. Disponible en: http://revistas.uned.es/index.php/educacionXX1/article/view/10712
17. Casado Fuente ML, Sánchez Ávila MC, López Fernández D, Scheele Izquierdo S, Bravo Álvarez A. Inteligencia emocional y coaching en la universidad: consolidación de un proyecto de innovación educativa [Internet]. En: VII Jornadas de Mentoring y Coaching. JIMCUE 2012. Madrid- España ; 20-22 Nov 2012.p. 1-13 [citado 31 Oct 2020]. Disponible en: http://oa.upm.es/20583/1/INVE_MEM_2012_143520.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who have publications with this journal agree to the following terms: authors retain their copyright and grant the journal the right of first publication of their work, which is simultaneously subject to the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that allows third parties to share the work as long as the author and first publication in this journal are indicated, for non-commercial use. Authors may adopt other non-exclusive license agreements for distribution of the published version of the work (e.g., depositing it in an institutional telematic archive or publishing it in a monographic volume) as long as the initial publication in this journal is indicated. Authors are allowed and encouraged to disseminate their work via the Internet (e.g., in institutional telematic archives, in their web page or in Pre-print servers) before and during the submission process, which can lead to interesting exchanges and increase citations of the published work. (See The Open Access Effect).