Stories, poems and riddles for early childhood oral health promotion

Authors

Keywords:

Oral Medicine, Health Promotion, Education, Audiovisual Aids, Poetry, Child

Abstract

Introduction: Oral health education is a necessary pillar for the correct development of teeth during early childhood. Children's stories offer advantages for learning in children.

Aim: to make and validate a book of children's stories and poems for the promotion of oral health in early childhood.

Method: a book of poems, poems and riddles was prepared. For the validation of the book as a health promotion method, 44 children were selected from the Antonio Fernández León Resource and Support Center, with prior informed consent of their parents.

Results: the study was mainly represented by the female sex (59 %). The 5-6 years age group predominated, with a total of 31 children (70.5 %). In the initial stage, 81.8 % of the children presented inadequate knowledge before reading the book. After interaction with the book, 90.9 % improved their oral health culture.

Conclusions: children's stories, poems and riddles are useful for the promotion of oral health and prevention of dental caries. Educational and outreach plans for early childhood are methods used in the prevention of oral diseases.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1.Organización Mundial de la Salud. Promoción de la salud : glosario [Internet]. Ginebra. OMS. 1998 [citado 22 Mar 2021]. Disponible en: https://apps.who.int/iris/handle/10665/67246

2.UNESCO. La atención y educación de la primera infancia. [Internet]. Buenos Aires. UNESCO. 2019 [citado 22 Mar 2021]. Disponible en: https://es.unesco.org/themes/atencion-educacion-primera-infancia

3.UNESCO. La atención y educación de la primera infancia, cuna de la cohesión social. [Internet]. UNESCO. 2018 [citado 22 Mar de 2021]. Disponible en: https://es.unesco.org/news/atencion-y-educacion-primera-infancia-cuna-cohesion-social

4.Yin W, Yang Y-M, Chen H, Li X, Wang Z, Cheng L, et al. Oral health status in Sichuan Province: findings from the oral health survey of Sichuan, 2015-2016. Int J Oral Sci [Internet]. 2017[citado 22 Mar 2021];9(1):10-5.Disponible en: https://www.nature.com/articles/ijos20176.pdf

5.Bravo Escudero MC, Bernabé Moyano MA, Gálvez García J, Jiménez Escalante F, Márquez Gálvez MG. Programa de promoción de la salud bucal. Propuesta didáctica: aprende a sonreír.[Internet]. España: Junta de Andalucía. Consejería de igualdad, salud y políticas sociales. Consejería de Educación, Cultura y Deporte; 2013[citado 22 Mar 2021]. 189p. Disponible en: https://www.juntadeandalucia.es/export/drupaljda/salud_5af95868c1da5_propuesta_didactica_completa.pdf

6.Cervantes S, Sucari W, Padilla T. Programa educativo sobre prevención en salud bucal en niños menores de cinco años. Revista Innova Educación [Internet]. 2020[citado 22 Mar 2021];2(2):318-29. Disponible en: https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/81/168

7.Juana Cardozo B, Bessone G, Rita Pérez S, Vaculik PA, Griselda Sanz E. Evaluación del estado de Salud Bucal de niños en 4 y 5 años que asisten al Centro de Desarrollo Infantil MitaiRoga N° V, de la ciudad de Corrientes Capita. Revista Digital Founne[Internet]. 2017[citado 22 Mar 2021]; 1(1):[aprox. 8 p.]. Disponible en: https://core.ac.uk/download/pdf/230853967.pdf

8.Escudero E. Programa educativo “Sonrisa sana y feliz” en el nivel de conocimiento sobre salud bucal en los estudiantes de la Institución Educativa N° 7237 Perú Villadolid de Villa el Salvador. Perú: Universidad César Vallejo; 2017.[citado 22 Mar de 2021]. Disponible en: https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/33186?locale-attribute=es

9.Hernando LM, Zanotti A, Evjanián G, Visvisián C. Educación para Salud bucal en personas con discapacidad visual. Reflexión sobre las prácticas extensionistas. Argentina; 2011 [citado 22 Mar 2021]. [aprox. 11p.]. Disponible en: https://www.unl.edu.ar/iberoextension/dvd/archivos/ponencias/mesa3/educacion-para-salud-bucal-e.pdf

10.Janampa Cruz I, Mendivil Trelles de Peña LG. Cuento Infantil: Influencia en la Competencia Comunicativa en Niños de Tres a Cinco Años [Internet]. Perú: Pontificia Universidad Católica del Perú; 2018 [citado 22 Mar 2021]. Disponible en: http://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/bitstream/handle/20.500.12404/16691/Janampa_Cruz_Cuento_infantil_influencia1.pdf?sequence=1&isAllowed=y

11.FleitesDid TY, Gispert Abreu EA, Quintero Fleites EJ, Castell-FloritSerrate P, Blanco Barbeito N. Factores del desarrollo de intersectorialidad para la promoción desalud bucodental en niños de preescolar. Medicent Electrón [Internet]. 2020 [citado 31Mar 2021];24(2): 320-336. Disponible en:http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30432020000200320

12.Flores-Alatorre JF, Caballero-García CR, Bonilla-Fernández P, Atrisco-Olivos R, Arenas-Monreal ML. Modelo operativo de promoción de la salud y prevención deenfermedades bucales en preescolares de Cuautla, Morelos-México. Mem. Inst. Investig. Cienc. Salud. [Internet]. 2018 [citado 31Mar 2021]; 17(1): 82-92. Disponible en: https://doi.org/10.18004/Mem.iics/1812-9528/2019.017(01)82-092

13.Rizzo-Rubio LM, Torres-Cadavid AM, Martínez-Delgado CM. Comparación de diferentes técnicas de cepilladopara la higiene bucal. Rev. CES Odont[Internet]. 2016 [citado 31Mar 2021]; 29(2): 52-64. Disponible en: https://revistas.ces.edu.co/index.php/odontologia/article/view/4100

Published

2021-04-07

How to Cite

1.
Cuang Pérez LL, Pérez Infante Y. Stories, poems and riddles for early childhood oral health promotion. Revdosdic [Internet]. 2021 Apr. 7 [cited 2025 Mar. 29];4(1):e122. Available from: https://revdosdic.sld.cu/index.php/revdosdic/article/view/122

Issue

Section

Original Articles