Information and Communication Technologies as a support for the subject of metabolism and nutrition

Authors

Keywords:

Metabolism, Pandemics, Learning, Education, Communication, Distance, Information Technology

Abstract

Introduction: the university is the institution responsible for promoting knowledge with a creative character, stimulating the development of science through research and technological development to train young generations with a humanistic approach and an important social task.

Aim: to elaborate a complementary material containing a system of teaching tasks that give an output to the first-year program of the medical career of the Metabolism-Nutrition subject in times of pandemic with the creation of WhatsApp groups for clarification of doubts.

Method: development research was carried out in the field of learning resources in the Faculty of Medical Sciences of Granma from March 2020 to August 2020. The study universe was composed of 83 students. Results: 100% of students and teachers considered the complementary materials and the WhatsApp group useful to clarify doubts and make teaching consultations, while 98.79% considered them useful for the acquisition of contents.

Conclusions: the complementary materials and the use of a WhatsApp group allow improving the educational strategy in the 21st century, with good acceptance by students and teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Segura Castilla J. Las ATAL: una experiencia andaluza de atención al alumnado de nueva incorporación de origen extranjero. En: Actas del I Congreso Internacional sobre Migraciones en Andalucía. [Internet] Andalucía: Instituto de Migraciones. 2011 [citado 12 Ene 2010]; 503-512. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4033063

2. Cabero Almenara J, Duarte Hueros AM. Evaluación de medios y materiales de enseñanza en soporte multimedia. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación [Internet]1999 [citado 12 Ene 2010]; 13:23-45. Disponible en: https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/45495/file_1.pdf?sequence=1&isAllowed=y

3. Lago Ballesteros J, Basanta Camiño S, Navarro Patón R. La enseñanza de los primeros auxilios en educación física: revisión sistemática acerca de los materiales para su implementación. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación [Internet] 2018[citado 12 Ene 2020]; 34: 349-355. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6736337

4. Chang Chávez CC. Uso de recursos y materiales didácticos para la enseñanza de inglés como lengua extranjera. Pueblo continente [Internet]2017[citado 12 Ene 2020];28(1):261-289.Disponible en: http://journal.upao.edu.pe/PuebloContinente/article/viewFile/772/714

5. López Z. El diseño de materiales didácticos sobre TIC para una enseñanza universitaria inclusiva y online. Revista Internacional de Comunicación y Desarrollo [Internet] 2018 [citado 12 Ene 2020]; 9:30-41. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6726457

6. Morandi G, Tomas LJ, Abal AA, Pérez P, Felipe P, Gamino AE. Utilización de distintos recursos educacionales en la enseñanza de Histología. Revista de la Facultad de Odontología[Internet] 2018 [citado 12 Ene 2020]; 2018: 85-88. Disponible en: http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/78209/Documento_completo.pdf-PDFA.pdf?sequence=1&isAllowed=y

7. Texidor Pellón R, Reyes Miranda D, Cisnero Reyna CH. Las tecnologías de la información y la comunicación en la enseñanza de inglés en Ciencias Médicas. Educación Médica Superior [Internet]. 2017 [citado 10 May 2021]; 31(2): [aprox. 9 p.]. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1012

8. Sánchez Delgado JA, Soto Santiesteban V, Ortiz Romeo GM, Felicó Herrera G. Propuesta de un sistema de medios de enseñanza para el tema Asesoramiento Genético. Banes. 2016. En: VI Jornada Científica de la SOCECS. [Internet] Holguín: Universidad de Ciencias Médicas Mariana Grajales.2017[citado 12 Ene 2020]. Disponible en: http://socecsholguin2017.sld.cu/index.php/socecsholguin/2017/paper/view/18

9. Puente Ortega P. Clasificación de tipos de materiales didácticos. Su papel en el proceso de enseñanza-aprendizaje de ELE. [Internet] España: Universidad Francisco de Vitoria; 2016 [citado 12 Ene 2020]. Disponible en: https://www.academia.edu/31006790/Clasificaci%C3%B3n_de_tipos_de_materiales_did%C3%A1cticos_Su_papel_en_el_proceso_de_ense%C3%B1anza_aprendizaje_de_ELE_

10. Salinas Muñoz M. Uso de laboratorios virtuales para la enseñanza de la histoembriología humana en la carrera de Enfermería de la Universidad de las Américas. Revista Educación Las Américas [Internet] 2018 [citado 12 Ene 2020]; 7:56-72. Disponible en: https://revistas.udla.cl/index.php/rea/article/view/17

11. Saborío Taylor S. Propuesta curricular desde un enfoque bimodal y un multimedia informativo para el curso Recursos Didácticos para la Enseñanza del Inglés. Revista Electrónica Educare[Internet] 2019[citado 12 Ene 2020]; 23(3):221-239.Disponible en: https://www.redalyc.org/jatsRepo/1941/194161290010/html/index.html

12. Armada Esmores Z, Jiménez Fernández L, Zayas González M, Brito Ferrer Y, García Pérez A, Chala Tandrón JM. Guías didácticas para estudiantes: experiencia de su empleo, asignatura farmacología general. En: VI Jornada Científica de la SOCECS. [Internet] Holguín: Universidad de Ciencias Médicas Mariana Grajales.2017[citado 12 Ene 2020]. Disponible en: http://edumedholguin2020.sld.cu/index.php/edumedholguin/2020/paper/viewFile/326/179

13. Estrebou CA, Salazar Mesía N, Sanz CV. Objeto de aprendizaje para la enseñanza de compuertas lógicas: experiencia y evaluación. En: Congreso de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología [Internet] Argentina: Red de Universidades con Carreras en Informática. 2017. Disponible en: http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/63445

14. Contreras Bravo LE, Tristancho Ortiz JA, Fuentes López HJ. Uso de las herramientas informáticas educacionales para la enseñanza de la resistencia de materiales. Revista Virtual Universidad Católica del Norte [Internet] 2017[citado 12 Ene 2020];50:299-321.Disponible en: https://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/825/1343

15. Páez MM, Hernández Ramos LE. Multimedia como material de apoyo para la asignatura Informática Médica I. [Internet]. 2015 [citado 10 May 2021];(2): [aprox. 11 p.]. Disponible en: http://revinformatica.sld.cu/index.php/rcim/article/view/88

16. Acosta Garcia Y, Limonta Rodríguez R, Expósito Leyva A, Denis Beltrán R, Montes de Oca Peña M. Material complementario para la asignatura Preparación para la Defensa III de la carrera de Medicina. Rev Inf Cient [Internet]. 2015 [citado 10 May 2021]; 94(6): [aprox. 9 p.]. Disponible en: http://www.revinfcientifica.sld.cu/index.php/ric/article/view/165

17. Santiago Leyva G, Santiago Pino L, Santiago Pino A, Batista Garcés I, Ricardo Santiesteban O. Material complementario para el trabajo educativo en la asignatura Sistemas cardiovascular, espiratorio, digestivo y renal. En: VI Jornada Científica de la SOCECS. [Internet] Holguín: Universidad de Ciencias Médicas Mariana Grajales.2017[citado 12 Ene 2020]. Disponible en: http://edumedholguin2019.sld.cu/index.php/2019/2019/paper/viewFile/284/191

18. Rondón Carrasco J, Fajardo Rodríguez M, Morales Vázquez CL, Rondón Aldana RV, Rondón Aldana R. Folleto sobre las formas de organización de la enseñanza. En: Libro de ponencias Morfovirtual 2020. [Internet] La Habana: Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Disponible en: http://morfovirtual2020.sld.cu/index.php/morfovirtual/morfovirtual2020/paper/view/441

Published

2021-05-11

How to Cite

1.
García Rodríguez YI, Rodríguez-Martínez M, Soler-Rodríguez LA, García-Fonseca DE, Santisteban-Brizuela HN. Information and Communication Technologies as a support for the subject of metabolism and nutrition. Revdosdic [Internet]. 2021 May 11 [cited 2025 May 6];4(2):e146. Available from: https://revdosdic.sld.cu/index.php/revdosdic/article/view/146

Issue

Section

Original Articles