Information and Communication Technologies as a support for the subject of metabolism and nutrition
Keywords:
Metabolism, Pandemics, Learning, Education, Communication, Distance, Information TechnologyAbstract
Introduction: the university is the institution responsible for promoting knowledge with a creative character, stimulating the development of science through research and technological development to train young generations with a humanistic approach and an important social task.
Aim: to elaborate a complementary material containing a system of teaching tasks that give an output to the first-year program of the medical career of the Metabolism-Nutrition subject in times of pandemic with the creation of WhatsApp groups for clarification of doubts.
Method: development research was carried out in the field of learning resources in the Faculty of Medical Sciences of Granma from March 2020 to August 2020. The study universe was composed of 83 students. Results: 100% of students and teachers considered the complementary materials and the WhatsApp group useful to clarify doubts and make teaching consultations, while 98.79% considered them useful for the acquisition of contents.
Conclusions: the complementary materials and the use of a WhatsApp group allow improving the educational strategy in the 21st century, with good acceptance by students and teachers.
Downloads
References
1. Segura Castilla J. Las ATAL: una experiencia andaluza de atención al alumnado de nueva incorporación de origen extranjero. En: Actas del I Congreso Internacional sobre Migraciones en Andalucía. [Internet] Andalucía: Instituto de Migraciones. 2011 [citado 12 Ene 2010]; 503-512. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4033063
2. Cabero Almenara J, Duarte Hueros AM. Evaluación de medios y materiales de enseñanza en soporte multimedia. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación [Internet]1999 [citado 12 Ene 2010]; 13:23-45. Disponible en: https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/45495/file_1.pdf?sequence=1&isAllowed=y
3. Lago Ballesteros J, Basanta Camiño S, Navarro Patón R. La enseñanza de los primeros auxilios en educación física: revisión sistemática acerca de los materiales para su implementación. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación [Internet] 2018[citado 12 Ene 2020]; 34: 349-355. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6736337
4. Chang Chávez CC. Uso de recursos y materiales didácticos para la enseñanza de inglés como lengua extranjera. Pueblo continente [Internet]2017[citado 12 Ene 2020];28(1):261-289.Disponible en: http://journal.upao.edu.pe/PuebloContinente/article/viewFile/772/714
5. López Z. El diseño de materiales didácticos sobre TIC para una enseñanza universitaria inclusiva y online. Revista Internacional de Comunicación y Desarrollo [Internet] 2018 [citado 12 Ene 2020]; 9:30-41. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6726457
6. Morandi G, Tomas LJ, Abal AA, Pérez P, Felipe P, Gamino AE. Utilización de distintos recursos educacionales en la enseñanza de Histología. Revista de la Facultad de Odontología[Internet] 2018 [citado 12 Ene 2020]; 2018: 85-88. Disponible en: http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/78209/Documento_completo.pdf-PDFA.pdf?sequence=1&isAllowed=y
7. Texidor Pellón R, Reyes Miranda D, Cisnero Reyna CH. Las tecnologías de la información y la comunicación en la enseñanza de inglés en Ciencias Médicas. Educación Médica Superior [Internet]. 2017 [citado 10 May 2021]; 31(2): [aprox. 9 p.]. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1012
8. Sánchez Delgado JA, Soto Santiesteban V, Ortiz Romeo GM, Felicó Herrera G. Propuesta de un sistema de medios de enseñanza para el tema Asesoramiento Genético. Banes. 2016. En: VI Jornada Científica de la SOCECS. [Internet] Holguín: Universidad de Ciencias Médicas Mariana Grajales.2017[citado 12 Ene 2020]. Disponible en: http://socecsholguin2017.sld.cu/index.php/socecsholguin/2017/paper/view/18
9. Puente Ortega P. Clasificación de tipos de materiales didácticos. Su papel en el proceso de enseñanza-aprendizaje de ELE. [Internet] España: Universidad Francisco de Vitoria; 2016 [citado 12 Ene 2020]. Disponible en: https://www.academia.edu/31006790/Clasificaci%C3%B3n_de_tipos_de_materiales_did%C3%A1cticos_Su_papel_en_el_proceso_de_ense%C3%B1anza_aprendizaje_de_ELE_
10. Salinas Muñoz M. Uso de laboratorios virtuales para la enseñanza de la histoembriología humana en la carrera de Enfermería de la Universidad de las Américas. Revista Educación Las Américas [Internet] 2018 [citado 12 Ene 2020]; 7:56-72. Disponible en: https://revistas.udla.cl/index.php/rea/article/view/17
11. Saborío Taylor S. Propuesta curricular desde un enfoque bimodal y un multimedia informativo para el curso Recursos Didácticos para la Enseñanza del Inglés. Revista Electrónica Educare[Internet] 2019[citado 12 Ene 2020]; 23(3):221-239.Disponible en: https://www.redalyc.org/jatsRepo/1941/194161290010/html/index.html
12. Armada Esmores Z, Jiménez Fernández L, Zayas González M, Brito Ferrer Y, García Pérez A, Chala Tandrón JM. Guías didácticas para estudiantes: experiencia de su empleo, asignatura farmacología general. En: VI Jornada Científica de la SOCECS. [Internet] Holguín: Universidad de Ciencias Médicas Mariana Grajales.2017[citado 12 Ene 2020]. Disponible en: http://edumedholguin2020.sld.cu/index.php/edumedholguin/2020/paper/viewFile/326/179
13. Estrebou CA, Salazar Mesía N, Sanz CV. Objeto de aprendizaje para la enseñanza de compuertas lógicas: experiencia y evaluación. En: Congreso de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología [Internet] Argentina: Red de Universidades con Carreras en Informática. 2017. Disponible en: http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/63445
14. Contreras Bravo LE, Tristancho Ortiz JA, Fuentes López HJ. Uso de las herramientas informáticas educacionales para la enseñanza de la resistencia de materiales. Revista Virtual Universidad Católica del Norte [Internet] 2017[citado 12 Ene 2020];50:299-321.Disponible en: https://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/825/1343
15. Páez MM, Hernández Ramos LE. Multimedia como material de apoyo para la asignatura Informática Médica I. [Internet]. 2015 [citado 10 May 2021];(2): [aprox. 11 p.]. Disponible en: http://revinformatica.sld.cu/index.php/rcim/article/view/88
16. Acosta Garcia Y, Limonta Rodríguez R, Expósito Leyva A, Denis Beltrán R, Montes de Oca Peña M. Material complementario para la asignatura Preparación para la Defensa III de la carrera de Medicina. Rev Inf Cient [Internet]. 2015 [citado 10 May 2021]; 94(6): [aprox. 9 p.]. Disponible en: http://www.revinfcientifica.sld.cu/index.php/ric/article/view/165
17. Santiago Leyva G, Santiago Pino L, Santiago Pino A, Batista Garcés I, Ricardo Santiesteban O. Material complementario para el trabajo educativo en la asignatura Sistemas cardiovascular, espiratorio, digestivo y renal. En: VI Jornada Científica de la SOCECS. [Internet] Holguín: Universidad de Ciencias Médicas Mariana Grajales.2017[citado 12 Ene 2020]. Disponible en: http://edumedholguin2019.sld.cu/index.php/2019/2019/paper/viewFile/284/191
18. Rondón Carrasco J, Fajardo Rodríguez M, Morales Vázquez CL, Rondón Aldana RV, Rondón Aldana R. Folleto sobre las formas de organización de la enseñanza. En: Libro de ponencias Morfovirtual 2020. [Internet] La Habana: Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Disponible en: http://morfovirtual2020.sld.cu/index.php/morfovirtual/morfovirtual2020/paper/view/441
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who have publications with this journal agree to the following terms: authors retain their copyright and grant the journal the right of first publication of their work, which is simultaneously subject to the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that allows third parties to share the work as long as the author and first publication in this journal are indicated, for non-commercial use. Authors may adopt other non-exclusive license agreements for distribution of the published version of the work (e.g., depositing it in an institutional telematic archive or publishing it in a monographic volume) as long as the initial publication in this journal is indicated. Authors are allowed and encouraged to disseminate their work via the Internet (e.g., in institutional telematic archives, in their web page or in Pre-print servers) before and during the submission process, which can lead to interesting exchanges and increase citations of the published work. (See The Open Access Effect).