Accreditation of the carreers. A challenge from the University of Medical Sciences in Granma

Authors

  • Yurisiel Montero Verdecia Granma Medical University, Manzanillo Faculty
  • Yasel Pacheco Vázquez Granma Medical University, Manzanillo Faculty
  • Dariela Cisneros Pérez Granma Medical University, Manzanillo Faculty
  • Luis Armando Martínez Barreiro Granma Medical University
  • Ismara Zamora León Granma Medical University

Keywords:

accreditation, quality standard, accreditation variables

Abstract

Introduction: The System of Evaluation and Accreditation of University Careers (SEA.CU) has as its fundamental objective the continuous elevation of the quality of the process of formation in the university careers of the Republic of Cuba. The quality of the training of human resources in Health Sciences is in close interrelation with the quality of health services, since our educational processes are based on the combination of theory with practice and study-work in the welfare scenarios.

Objective: To implement an institutional strategy that allows the accreditation of Medicine and Stomatology careers at the Medical Sciences University of Granma.

Methodological Design: the technological development research is classified, whose product is the implementation of the strategy.

Results: a qualitative and quantitative leap has been achieved in each of the weaknesses detected in different accreditation variables in order that both careers be evaluated, accredited and certified in the short term by the National Accreditation Board of the Ministry of Higher Education.

Conclusions: The implementation of the designed strategy becomes a methodological strategic conception as a transforming mechanism of the continuous improvement of quality for the sake of the accreditation of careers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Academia.edu [Internet]. Estados Unidos: Academia; c.1998-2017 [actualizado 01 Dic 2015; citado 04 dic 2017]. Fernández Lamarra N. Los procesos de evaluación y acreditación universitaria en América Latina en perspectiva comparada; [aprox. 40 pantallas]. Disponible en: https://www.academia.edu/26961795/Fern%C3%A1ndez_Lamarra_N._2015_._Los_procesos_de_evaluaci%C3%B3n_y_acreditaci%C3%B3n_universitaria_en_Am%C3%A9rica_Latina_en_perspectiva_comparada

2. Universitat de Valencia [Internet]. Valencia, España: Universitat de Valencia; 2017. Fernández Lamarra N. Los procesos de evaluación y acreditación universitaria en América Latina: la experiencia en el Mercosur. Disponible en: https://www.google.com.cu/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjNsenclozYAhVhQN8KHeYRCgoQFgg1MAI&url=https%3A%2F%2Fwww.uv.es%2Falfa-acro%2Fdocumentos%2Fdocumentosproyecto%2F10losprocesosdeevaluacionyacreditacionuniversitariaenamerica.doc&usg=AOvVaw2D-4ssvbUSWRA7dOeHVzAL

3. Viaña JM. Una mirada sobre la acreditación y certificación de calidad de la educación Superior en América Latina y el Caribe. La Educación [Internet]. 2010 [citado 04 dic 2017];(142):[aprox. 5 p.]. Disponible en: http://www.educoea.org/portal/La_Educacion_Digital/laeducacion_142/interviews/Unamiradasobrelaacreditaci%C3%B3nycertificaci%C3%B3ndecalidaddelaeducaci%C3%B3nsuperiorenAm%C3%A9ricaLatinayelCaribe_Jos%C3%A9Mar%C3%ADaVia%C3%B1a_1.pdf

4. Sanetra C, Marban RM. Enfrentando el desafío global de la calidad: una infraestructura nacional de la calidad. [sl]: Physikalisch Technische Bundesanstals. Organization of the American States. Sistema Interamericano de Metrología; 2007 [citado 04 Dic 2017]. Disponible en: http:// www.ptb.de/cms/fileadmin/internet/fachabteilungen/abteilung_q/q.5_technische_zusammenarbeit/q5_publikationen/102_National_QI/PTB_Q5_National_QI_SP.pdf

5. Cubadebate. Contra el terrorismo mediático [Internet]. La Habana, Cuba: Universidad de Ciencias Informáticas; 2014 [citado 04 dic 2017]. La Salud Pública cubana apuesta a más calidad y más eficiencia. Disponible en: http://www.cubadebate.cu/especiales/2014/03/28/la-salud-publica-cubana-apuesta-a-mas-calidad-y-mas-eficiencia/#.WjOO7LlofDc

6. Lazo Machado J. Sistema de Evaluación y Acreditación de Carreras Universitarias (SEA-CU) socialmente responsable: gestor de la ciencia universitaria como fuerza social productiva. Rev Estrategia y Gestión Universitaria [Internet]. 2014 [citado 04 Dic 2017];2(2):[aprox. 8 p.]. Disponible en: http://revistas.unica.cu/index.php/regu/article/download/36/647

7. Lazo Machado J. Sistema de Evaluación y Acreditación de Carreras Universitarias (SEA-CU) socialmente responsable: gestor de la ciencia universitaria como fuerza social productiva. Rev Estrategia y Gestión Universitaria [Internet]. 2014 [citado 04 Dic 2017];2(2):[aprox. 8 p.]. Disponible en: http://revistas.unica.cu/index.php/regu/article/download/36/647

8. Cuba: Ministerio de Educación Superior. Patrón de Calidad de Carreras Universitarias (SEA-CU). La Habana: Ministerio de Educación Superior; 2016.

9. Martínez Barreiro LA, Salgado Selema G, Gutiérrez Santisteban E, Rodríguez Falcón C. Sistema de Gestión de Calidad en Salud en Granma. MULTIMED [Internet]. 2017 [citado 04 Dic 2017];2 1(2):[aprox. -91 p.]. Disponible en: http://www.revmultimed.sld.cu/index.php/mtm/article/view/494/800

10. Acosta B, Acosta M. Modelos de evaluación para la acreditación de carreras. RMIE [Internet]. 2016 [citado 04 dic 2017];21(71):1249-74. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v21n71/1405-6666-rmie-21-71-01249.pdf

Published

2018-05-25

How to Cite

1.
Montero Verdecia Y, Pacheco Vázquez Y, Cisneros Pérez D, Martínez Barreiro LA, Zamora León I. Accreditation of the carreers. A challenge from the University of Medical Sciences in Granma. Revdosdic [Internet]. 2018 May 25 [cited 2025 Mar. 12];1(1 (2018):10-7. Available from: https://revdosdic.sld.cu/index.php/revdosdic/article/view/3

Issue

Section

Original Articles