Publish in the undergraduate, materialization or utopia?

Authors

Keywords:

Publish in the undergraduate, materialization or utopia?

Abstract

Recent publication entitled Scientific publication as the final stage of the investigative process written by Pedraza Rodriguez motivated the author to write this letter. The article makes a sublime stratification of the research process and highlights the platforms available to the health sciences students to disseminate their results. However, it is necessary to expose the achievements in the research field regarding undergraduate publications.

Scientific activity constitutes a challenge and at the same time an opportunity for the future health professional. This dialectical interrelation dictates notable differences in the acquisition of skills necessary for professional performance; no matter what work is done. It is supported by Resolution No. 15 of the Ministry of Public Health of Cuba and constitutes an intra and extracurricular strategy in the training plans of the Higher Education Centers of Medical Sciences in Cuba.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luis Enrique Jimenez Franco, Cienfuegos University of Medical Sciences

Estudiante de segundo año de medicina Alumno ayudante de Cirugia General Editor de la revista 2 de Diciembre Revisor de la revista HolCien Revisor de la revista UNIMED Revisor de la revista Gaceta Medica Estudiantil

Claudia Diaz de la Rosa, University of Medical Sciences of Cienfuegos. Faculty of Medical Sciences Dr. Raúl Dorticós Torrado. Cienfuegos, Cuba.

University of Medical Sciences of Cienfuegos. Faculty of Medical Sciences Dr. Raúl Dorticós Torrado. Cienfuegos, Cuba.

References

1. Pedraza-Rodríguez EM. La publicación científica como etapa final del proceso investigativo. Scalpelo [Internet]. 2020 [citado 21/05/2022];1(3). 1-3 Disponible en: http://www.rescalpelo.sld.cu/index.php/scalpelo/article/view/101

2. Jorge Fernández M, Rubio Olivares DY, González Sánchez R, Fundora Mirabal J, Castellanos Laviña JC, Curbelo Menéndez O et al. La formación investigativa de los estudiantes de Medicina. Edu Med Sup [Internet]. 2008 [citado 21/05/2022]; 22(4): 1-16. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412008000400005

3. Jiménez-Franco LE. Producción científica sobre COVID-19 publicada en revistas científicas estudiantiles cubanas en el periodo enero 2020 marzo 2021. Univ Méd Pinareña [Internet]. 2021 [citado: 21/05/2022]; 17(1):e696. Disponible en: http://revgaleno.sld.cu/index.php/ump/article/view/696

4. Bados Enriquez DM, Bilbao Acosta DS. Apreciación de Estudiantes de Medicina sobre el Proceso de Formación en Investigación Médica en el Pregrado: Experiencia en Colombia. Rev Educ Cienc Salud [Internet]. 2016 [citado 21/05/2022]; 16(1): 23-27. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6930130

5. Magariño Abreus LR, Echevarría Regojo L, Rivero Morey RJ, Ramos Rangel Y. Percepción sobre investigación científica en estudiantes de estomatología. Cibanmanz2021 [Internet]. 2021 [citado 21/05/2022]; 1(1): 1-15 p. Disponible en: https://cibamanz2021.sld.cu/index.php/cibamanza/cibamanz2021/paper/view/99

6. Pino Buchillón S. Importancia para los estudiantes de las ciencias médicas de publicar los resultados de sus investigaciones. Progaleno [Internet]. 2018 [citado 21/05/2022]; 1(1): 1-7. Disponible en: http://www.revprogaleno.sld.cu/index.php/progaleno/article/view/48/2

Downloads

Published

2023-02-09

How to Cite

1.
Jimenez Franco LE, Diaz de la Rosa C. Publish in the undergraduate, materialization or utopia?. Revdosdic [Internet]. 2023 Feb. 9 [cited 2025 Apr. 18];6(1):e359. Available from: https://revdosdic.sld.cu/index.php/revdosdic/article/view/359

Issue

Section

Letters to the Editor