Information brochure for the prevention of lung cancer
Keywords:
Information brochure for patients, Teaching materials, Lung neoplasms, Disease preventionAbstract
Introduction: lung cancer is one of the cancers with the highest incidence, so health specialists propose interventions based on modifiable factors, as a proposal capable of increasing knowledge in patients. Objective: to evaluate the effectiveness of an informative brochure for the prevention of lung cancer in patients belonging to the Family Medical Clinic 20 of the Moron municipality, Ciego de Ávila. Methods: development study, in the period from September to November 2020. An educational intervention was carried out to validate the brochure and raise the level of knowledge of the patients. We worked with the entire universe, which consisted of 161 patients. Methods of the theoretical, empirical and statistical-mathematical level (descriptive and inferential statistics) were used. Results: a high degree of satisfaction with the structural elements of the information brochure was observed (design 99.4 %, content 95.0 %, and images and graphics 92.5 %). Before the intervention, 65.2 % of the respondents did not have sufficient knowledge about the disease, after applying the proposal, 89.4 % presented an adequate level of knowledge. The McNemar test yielded statistically significant results (p = 0.000; p menor de 0.05). Conclusions: the information brochure allowed the strengthening of educational activities for health promotion and education from the Medical Office itself and provided the population with a useful tool for the prevention and control of lung cancer, observing a statistically significant increase in the level of knowledge about the disease.Downloads
References
1. Peña Escalona EA, Calaña Nalda DM, León Ramírez GA, Escalona Batista M. Efectividad de una intervención educativa sobre factores de riesgo del cáncer de pulmón en la Tabaquería. Rev EsTuSalud [Internet]. 2020 [citado 24 Jul 2021];2(2):[aprox. 7 p.]. Disponible en: http://revestusalud.sld.cu/index.php/estusalud/article/view/50/30
2. Rodríguez Serret JE, García Gómez O, Salcedo Quintero
S, Rosell Nicieza I, Pons Porrata L. Caracterización clínica, tomográfica e histopatológica de pacientes con cáncer de pulmón. MEDISAN [Internet]. 2018 [citado 24 Jul 2021];22(9):1138-47. Disponible en: http://medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/2065/pdf
3. Molina García C, Molina García C, Díaz Parra L, Capote López DM, Estanquero Oliva Y. Caracterización del cáncer de pulmón en fumadores del municipio San Nicolás, provincia Mayabeque. UNIMED [Internet]. 2020 [citado 24 Jul 2021];2(3):308-16. Disponible en: http://www.revunimed.scu.sld.cu/index.php/revestud/article/view/65/pdf
4. Hernández Suárez N, Dopico Ravelo D, Sandrino Sánchez M, Morera Rojas MP, Díaz Hernández M. Caracterización clínica epidemiológica del cáncer de pulmón en pacientes atendidos de 2016 a 2017. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2020 [citado 24 Jul 2021];24(1):4056-64. Disponible en: http://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/4056/pdf
5. Guzmán López A, Cordova Fadraga A, Pazos Montes Y, Alvarez Hernández JC, Fernández de Posada Y, Faldraga Pérez BF. Nivel de información sobre cáncer de pulmón en pacientes mayores de 15 años de un consultorio médico. Área sur, Morón. SPIMED [Internet]. 2020 [citado 24 Jul 2021];1(3):54-9. Disponible en: http://www.revspimed.sld.cu/index.php/spimed/article/view/54/pdf
6. Gómez Tejeda JJ, Dieguez Guach RA, Iparraguirre Tamayo AE, Tamayo Velázquez O. Intervención educativa sobre factores de riesgo del cáncer de pulmón en adolescentes en Gibara. 16 de Abril [Internet]. 2020 [citado 24 Jul 2021];59(278):[aprox. 6 p.]. Disponible en: http://www.rev16deabril.sld.cu/index.php/16_04/article/view/920/520
7. Marañón Cardonne T, Mastrapa Cantillo K, Flores Barroso Y, Vaillant Lora L, Landazuri Llago S. Prevención y control del cáncer de cuello uterino. CCM [Internet]. 2017 [citado 24 Jul 2021];21(1):187-203. Disponible en: http://www.revcocmed.sld.cu/index.php/cocmed/article/view/2196/988
8. Álvarez Alonso J, Meneses Oramas A, Álvarez-Guerra González E. El control del cáncer en el municipio de Manicaragua. Medicent Electron [Internet]. 2017 [citado 24 Jul 2021];21(3):234-6. Disponible en: http://www.medicentro.sld.cu/index.php/medicentro/article/view/2140/2022
9. Medina Pérez V, George Gómez Y, Medina Pérez D. Nuevos tratamientos y economía: reto difícil para la atención al cáncer. Medicent Electron [Internet]. 2018 [citado 24 Jul 2021];22(2):185-8. Disponible en: http://www.medicentro.sld.cu/index.php/medicentro/article/view/2684/2199
10. Perazas Zamora C, Gil López Y, Pardo García Y, Soler Cruz L. Caracterización de los medios de enseñanza en el proceso de enseñanza- aprendizaje en la Educación Física. PODIUM [Internet]. 2017 [citado 24 Jul 2021];12(1):4-11. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6173961
11. González de la Nuez O, Suárez Surí G. Los medios de enseñanza en la didáctica especial de la disciplina Anatomía Humana. Rev Med Electrón [Internet]. 2018 [citado 24 Jul 2021];40(4):[aprox. 13 p.]. Disponible en: http://www.revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/2725/pdf_484
12. Reyes Ávila MA, Pról Rojas CB, Góngora Ávila CR, Mejias Arencibia RA, Vázquez Carvajal L. Catálogo de imágenes de vectores con importancia médica en Cuba para la enseñanza epidemiológica. 16 de Abril [Internet]. 2021 [citado 24 Jul 2021];60(281):1344-9. Disponible en: http://www.rev16deabril.sld.cu/index.php/16_04/article/view/1344/663
13. Rodríguez García K, Chi Rivas JC, Todo Pupo LY del, Berenguer Gouarnaluses MC. Plegable para la enseñanza sobre los efectos del consumo de sustancias tóxicas en las embarazadas. 16 de Abril [Internet]. 2021 [citado 24 Jul 2021];60(280):1198-204. Disponible en: http://www.rev16deabril.sld.cu/index.php/16_04/article/view/1198/593
14. Sánchez Cárdenas M, Toledo Pimentel BF, Sarduy Bermúdez L, Villareño Domínguez D, Romagera Acosta M. Plegables educativos dirigidos a la promoción de la salud bucodental diseñados por estudiantes de Estomatología. EDUMECENTRO [Internet]. 2020 [citado 24 Jul 2021]; 12(4):141-154. Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1590/pdf_535
15. Navarro Legrá D, Tablada Podio EM. Rotafolio educativo sobre mioterapia bucal a pacientes con disfunción neuromuscular. 16 de Abril [Internet]. 2021 [citado 24 Jul 2021];60(280):1191-6. Disponible en: http://www.rev16deabril.sld.cu/index.php/16_04/article/view/1191/602
16. Rodríguez García K, Tablada Podio EM, Pérez Sánchez NE, Todo Pupo LY del, Berenguer Gouarnaluses JA. Plegable para la enseñanza del uso de las plantas medicinales en el tratamiento de afecciones bucodentales. 16 de Abril [Internet]. 2020 [citado 24 Jul 2021];59(278):1030. Disponible en: http://www.rev16deabril.sld.cu/index.php/16_04/article/view/1030/540
17. Cabrera Villalobos Y, Casanova Rivero Y, Álvarez Llanes M, Gómez Mariño M. Plegable educativo en el auto cuidado del síndrome dolor disfunción del aparato temporomandibular. AMC [Internet]. 2010 [citado 24 Jul 2021];14(2):[aprox. 9 p.]. Disponible en: http://www.revistaamc.sld.cu/index.php/amc/article/view/2232/667
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who have publications with this journal agree to the following terms: authors retain their copyright and grant the journal the right of first publication of their work, which is simultaneously subject to the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that allows third parties to share the work as long as the author and first publication in this journal are indicated, for non-commercial use. Authors may adopt other non-exclusive license agreements for distribution of the published version of the work (e.g., depositing it in an institutional telematic archive or publishing it in a monographic volume) as long as the initial publication in this journal is indicated. Authors are allowed and encouraged to disseminate their work via the Internet (e.g., in institutional telematic archives, in their web page or in Pre-print servers) before and during the submission process, which can lead to interesting exchanges and increase citations of the published work. (See The Open Access Effect).