Educational intervention on the breast cancer in women of the community

Authors

  • Sulanys Yainet Naranjo Vázquez Facultad de Ciencias Médicas de Manzanillo. Universidad de Ciencias Médicas de Granma. Granma, Cuba. https://orcid.org/0000-0003-0966-8712
  • Yunior Meriño Pompa Facultad de Ciencias Médicas de Manzanillo. Universidad de Ciencias Médicas de Granma. Granma, Cuba. https://orcid.org/0000-0002-2631-8274
  • José Antonio Soler Otero Facultad de Ciencias Médicas de Manzanillo. Universidad de Ciencias Médicas de Granma. Granma, Cuba. https://orcid.org/0000-0003-0529-7854
  • Mirtha Johnson Quiñones Hospital Ginecobstétrico Provincial ¨Fe del Valle Ramos¨. Granma, Cuba.
  • Leticia de la Caridad Araluce Estacio Facultad de Ciencias Médicas de Manzanillo. Universidad de Ciencias Médicas de Granma. Granma, Cuba.

Keywords:

Self-examination, Breast cancer, Risk factors, Educative intervention, Prevention

Abstract

Introduction: Breast cancer is one of the most frequent neoplasms worldwide. Knowledge about this pathology and breast self-examination need to be promoted in order to achieve early diagnosis.

Methods: a non-observational, quasi-experimental study, before-after without control group, was conducted to evaluate the effectiveness of a community intervention on breast cancer in women Family Medical Clinic #9 belonging to the polyclinic #2 “Ángel Ortiz Vázquez” in 2021. The study universe consisted of 134 women over 28 years of age and a study sample of 72 women was selected through non-probabilistic sampling.

Results: in terms of identified needs, 71 patients (98. 6%) expressed the need to know about breast cancer risk factors. Prior to the education programmer, women with inadequate knowledge of breast cancer prevention predominated. (77. 8%), breast self-examination (68. 1%) and risk factors (81. 9%). After the intervention, they increased to a sufficient number: in the first case to 88. 9 per cent, in the second and third cases to 100 per cent.

Conclusions: The educational intervention was effective in showing an increase in the level of knowledge about breast self-examination, breast cancer prevention and risk factors.

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Author Biographies

José Antonio Soler Otero, Facultad de Ciencias Médicas de Manzanillo. Universidad de Ciencias Médicas de Granma. Granma, Cuba.

Doctor en medicina. Especialista en primerro y segundo grado de Medicina General Integral. Máster en Medicina Natural y Tradicional. Profesor asistente

Mirtha Johnson Quiñones, Hospital Ginecobstétrico Provincial ¨Fe del Valle Ramos¨. Granma, Cuba.

Especialista en primero y segundo grado de Ginecología y Obstetricia. Master en atención Integral a la Mujer. Diplomado nacNacio en Oncoginecología. Profesora asistente.

Leticia de la Caridad Araluce Estacio, Facultad de Ciencias Médicas de Manzanillo. Universidad de Ciencias Médicas de Granma. Granma, Cuba.

Licenciada en Gestión de la Información en Salud. Profesora Auxiliar

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Published

2022-12-31

How to Cite

1.
Naranjo Vázquez SY, Meriño Pompa Y, Soler Otero JA, Johnson Quiñones M, Araluce Estacio L de la C. Educational intervention on the breast cancer in women of the community. Revdosdic [Internet]. 2022 Dec. 31 [cited 2025 Apr. 18];5(4):e390. Available from: https://revdosdic.sld.cu/index.php/revdosdic/article/view/390

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